اخبار روز

بازار زعفران مانند همه بازار های دیگر تحت تاثیر اخبار و موضوعات دیگر میباشد و دانستن این اخبار برای مشتریان و همکاران میتواند مثمر ثمر بوده و در تصمیم گیری ها مورد توجه قرار گیرد بنابراین سعی مینماییم همه اخبار مربوط به زعفران اعم از فعل و انفعالات بازار، تحلیل های عرضه و تقاضا و اطلاع رسانی های مرتبط به زعفران را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم .

زعفران ایران در راه چین !

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در حاشیه نشست مشترک تجاری ایران و چین از انعقاد تفاهم نامه خرید زعفران استان خراسان جنوبی توسط طرف چینی خبر داد .

مهدی جعفری در این زمینه گفت : بر اساس این تفاهم نامه حجم معینی از زعفران برای انجام اقدامات آزمایشگاهی در اختیار تجار چینی قرار گرفته تا پس از تطابق با استاندارد های آزمایشگاهی دو کشور، اقدامات بعدی صورت پذیرد .

با توجه به سفر اخیر هیئت ایرانی به چین و همچنین اجرای قرارداد همکاری 25 ساله ، بنظر میرسد که ظرفیت بسیار خوبی به منظور صادرات محصولات مزیت دار مانند زعفران به بازار کشور چین ایجاد شده است . پیش تر بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ، میزان صادرات فروردین ماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 57 % افزایش پیدا کرده که این موضوع به منزله جذابیت صادرات رسمی و کوچک شدن سهم بازار قاچاق زعفران میباشد 

11 خرداد 1402

جزئیات صادرات زعفران در سال جدید

_6021345623174922667_121

آمار صادرات زعفران ایران به کشور های مختلف جهان در فروردین ماهه سال 1402 نسبت به مدت مشابه در سال 1401 منتشر شده که که این آمار نشان دهنده رشد 57% نسبت به سال قبل است .متوسط قیمت زعفران در این ماه از زعفران دسته با قیمت 31 الی 32 میلیون شروع شده و زعفران سوپر نگین با بیشترین میانگین قیمت بین 42 الی 43 میلیون تومان معامله شد که نسبت به ماه قبل قیمت ها دارای ثبات بودند.

مقدار زعفران صادر شده در فروردین ماه 1402 ، 12 تن و 316 کیلوگرم به ارزش 14.364.730 دلار میباشد که در مقایسه با مدت مشابه که حدود 6 تن و 517 کیلوگرم به ارزش 8.362.268 دلار بود به افایش چشمگیر 57% بوده است .

همچنین ایران در سال 1401 با صادر کردن 240 تن زعفران به 59 کشور جهان ،رتبه اول را در تولید زعفران حفظ کرده و با تولید 90% زعفران مورد معامله در جهان بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده است تا دیگر کشور ها مانند اسپانیا ، مراکش، افغانستان و… تنها سهمی 10% از تولید زعفران داشته باشند !!

از طرف دیگر بزرگترین وارد کنندگان زعفران ایرانی کشور های امارات متحده عربی، چین و اسپانیا بوده اند.

 

 

07 خرداد 1402

خاموشی در بازار زعفران

 شروع سال 1402 با خاموشی در بازار زعفران همراه بود و با توجه به تلاطم های قبل سال و افت و خیز های شدید قیمت در اون برهه زمانی، در ابتدای سال و همراه شدن شروع ماه رمضان با نوروزماه انتظار افزایش قیمت وجود داشت که بر خلاف تصور تا اینجای سال بازار زعفران در خاموشی به سر می‌برد و خیلی از شرکت های خرید زعفران عملا هیچ فعالیتی نمیکنند. کشاورزان نیز که انتظار افزایش قیمت برای فروش محصول خود را دارند فعلا دست نگه داشته اند تا در قیمت های بالاتر اقدام به فروش محصول خود کنند. البته خبر نشر شده از سوی سازمان بورس کالا مبنی بر پایان تمدید های متوالی از دیماه تا الان مبنی بر خارج کردن زعفران خریداری شده از سوی خریداران به اتمام رسیده و حدود 37 تن زعفران موجود در انبار به بازار عرضه میشود که به احتمال زیاد شرکت ها برای تکمیل بارهای صادراتی خود پول هایشان را برای خرید این زعفران استفاده کرده و از کشاورزان فعلا خریدی انجام ندهند.

بعد از خروج این حجم زعفران و خالی شدن بازار زمزمه های افزایش قیمت و رشد بازار زعفران به دلیل افزایش تقاضا به گوش میرسد تا هنگامی که میزان عرضه و تقاضا به تعادل نسبی برسند.

29 اردیبهشت 1402

    سبد خرید